Transmissionsenheter

Växellåda och ingående hus
Växellåda och ingående hus
Kopplingskåpa
Kopplingskåpa
Kopplingskåpa som anpassas till kundens motor. Fäste för startmotor som kan täckas om det inte används. När vår startmotor används så måste svänghjulets startkrans tillverkas enligt vår specifikation. Startmotorns placering, som är låg och längre bakåt, är fördelaktig ur viktsynpunkt och frigör även utrymme intill motorblocket där den annars brukar sitta. Detta gör den också lätt att byta och den blir heller inte så varm. Mer info om startmotorn finns under rubriken ”Detaljer”.   Produktblad (pdf)
Växellåda SC-5 med centerdiff
Växellåda SC-5 med Centerdiff  
VÄXELLÅDA SC-5
Växellåda SC-5
– Sekventiell – 5 växlad + back.
– Två options av växelstegningar och fem options av dropväxel. 
  – Tre options av 1:ans växel.
– 100mm axelavstånd ger dreven hög styrka och ”UNIC”-skiftsystem ger supersnabba växlingar och i stort sett inget dogslitage.
– Låg vikt ( 31kg inkl. dropväxel). Snabb att demontera och montera.  Produktblad (pdf)

 

Slutväxelenhet fram
Slutväxelenhet fram
– Tvådelat aluminiumhus
– Pinion och kronhjul av lättviktsutförande
– Unic LH-diff av lättviktsutförande 
– Tulip (tripodens ytterdel) infälld i huset för att för att göra drivaxeln längre, och med långt axialspel vilket ger möjligthet till lång fjädringsväg och låg motorplacering.
– Vikt: 21kg inkl. tulip.   Produktblad (pdf)
Slutväxelenhet bak
Slutväxelenhet bak
– Tvådelat aluminiumhus
– Pinion och kronhjul av lättviktsutförande
– Unic LH-diff av lättviktsutförande 
– Flänsar för CW-knut med 3 skuvar och 3 drivpiggar
– Vikt: 23kg inkl. 2 st flänsaxlar. Produktblad (pdf)
Centerdiff
Centerdiff
– Hus av höghållfast aluminium
– Unic LH-diff av lättviktsutförande (se detaljer).
– Samma lameller och ramp-enhet som fram o bakdiff
– Hydrauliskt system som används för att reglera förspänningen. 
– Enkel att demontera och montera.                   -Vikt: 11kg inkl. främre o bakre spline-axel.  Produktblad (pdf)
Releasekoppling (roterande enhet bredvid)
Releasekopplingens placering är den samma som för Centerdiffen och även kardanaxlarna är samma, vilket gör det möjligt för ett relativt snabbt byte mellan Centerdiffen och Releasekopplingen, t ex under ett test. 
Hydraulisk styrenhet för koppling
Enheten är ansluten till servostyrningspumpen med en AN3 slang som levererar det oljetryck som magasineras i ackumulatorn. Returslangen är ansluten till servostyrningstanken. Den elektriska ventilen får signaler från handbromsspaken och ger tryck till ”release” kopplingen som ”öppnas” och håller öppet så länge trycket är på.