Transmissionsenheter

Växellåda och ingående hus
Växellåda och ingående hus
Kopplingskåpa
Kopplingskåpa
Kopplingskåpa som anpassas till kundens motor. Fäste för startmotor som kan täckas om det inte används. När vår startmotor används så måste svänghjulets startkrans tillverkas enligt vår specifikation. Startmotorns placering, som är låg och längre bakåt, är fördelaktig ur viktsynpunkt och frigör även utrymme intill motorblocket där den annars brukar sitta. Detta gör den också lätt att byta och den blir heller inte så varm. Mer info om startmotorn finns under rubriken ”Detaljer”.
Växellåda SC-5 med centerdiff
Växellåda SC-5 med Centerdiff
VÄXELLÅDA SC-5
Växellåda SC-5
– Sekventiell – 5 växlad + back.
– Två options av växelstegningar och fem options av dropväxel. 
  – Tre options av 1:ans växel.
– 100mm axelavstånd ger dreven hög styrka och ”UNIC”-skiftsystem ger supersnabba växlingar och i stort sett inget dogslitage.
– Låg vikt ( 31kg inkl. dropväxel). Snabb att demontera och montera.

 

Slutväxelenhet fram
Slutväxelenhet fram
– Tvådelat aluminiumhus
– Pinion och kronhjul av lättviktsutförande
– Unic LH-diff av lättviktsutförande 
– Tulip (tripodens ytterdel) infälld i huset för att för att göra drivaxeln längre, och med långt axialspel vilket ger möjligthet till lång fjädringsväg och låg motorplacering.
– Vikt: 21kg inkl. tulip.
Slutväxelenhet bak
Slutväxelenhet bak
– Tvådelat aluminiumhus
– Pinion och kronhjul av lättviktsutförande
– Unic LH-diff av lättviktsutförande 
– Flänsar för CW-knut med 3 skuvar och 3 drivpiggar
– Vikt: 23kg inkl. 2 st flänsaxlar
Centerdiff
Centerdiff
– Hus av höghållfast aluminium
– Unic LH-diff av lättviktsutförande (se detaljer).
– Samma lameller och ramp-enhet som fram o bakdiff
– Hydrauliskt system som används för att reglera förspänningen. 
– Enkel att demontera och montera.                   -Vikt: 11kg inkl. främre o bakre spline-axel.

 

Transaxel
Transaxel = axel från framdiff ut till vänster drivaxel (ligger mitt under motorn). Transaxeln har en ”tulip”, d.v.s. yttre delen av tripodknuten, samt ett stödlager som monteras i framvagnsbryggan. Vi använder uteslutande tripodknutar fram p.g.a. att dessa ger möjlighet till lägre motorplacering. Tulip och stödlager kan demonteras från axeln. Det finns en standardlängd på denna axel men andra längder tillverkas vid behov.
Kardanaxlar ”light weight” ca 7.5 kg/par
Hjullager-enhet med fläns och skruv
Hjullagerenhet
Hjullager och fläns som passar ihop med vår ytterknut ”Unic” (se drivaxlar & knutar).
– Denna lagerenhet ihop med en spindeldel av höghållfast aluminium ger tillsammans en hjulspindel av högsta WRC nivå map. vikt och stabilitet men med betydligt längre serviceintervaller.
– Lagret är kompakt vilket ger en längre drivaxel som betyder mindre knut-vinklar.
– Lagret har magnetinlägg för varvtalssensor.
– Flänsen har 5 st. gänghål M14x1,5 med deln.diam. 112mm.
– Som option finns en fälg-styrning som underlättar montering av hjul (ljusfärgad på bilden).