Drivaxlar & knutar

Vi levererar alla drivaxlar till våra transmissioner med kundanpassade längder och vi tillverkar även till andra bilar med valfri längd och spline. Vi erbjuder även hålborrade drivaxlar för viktbesparing.

Bildresultat för ovako logo
Genom samarbete med OVAKO så har vi tillgång till deras högklassiga ”IQ-stål” vars tillverkningsprocesser är utvecklade i samband med produktion av kullagerstål till SKF under lång tid.

Under våra tre år som leverantör av drivaxlar till rallycross, har ingen ännu ödelagt ett heat med drivaxelbrott som orsak.

Drivaxlar
Drivaxlar
Våra drivaxlar levereras med infräst vridlinje för att kunna indikera eventuell bestående vridning. De är kulpenade samt rostskyddade med klarlack.
Hålborrad axel
Hålborrad axel
Vi använder hålborrade axlar för den som vill kosta på lite extra för att optimera vikten.
Div. axlar
Div. axlar
Tulip &Tripod
Tripod & Tulip
Vi använder samma typ av GKN-Tripod som sitter i dom flesta WRC-bilar.  Den har hög verkningsgrad och klarar stora vinklar. Våra långa ”Tulipar” ger upp till 60mm ”plunge” vilket gör det möjligt att placera framdiff, transaxel och därmed även motorn lägre i bilen.
CW knut
CW-knutar  –  i lättviktsutförande och med extra stort axialspel (34 mm vid vinkel 0). YtterØ 108 mm. Sex hål för 10 mm skruvar på delningsØ 94. Splinehål z28 (= motorsport) med invändigt spår för stoppring som behövs för vissa typer av drivaxlar. Finns i två bredder: 32 och 40 mm. Genom att knuten inte har någon förspänning  så behöver den ingen inkörning.
Bälgar och skruv till CW knut
Bälgar och skruv till CW knut
Yttre knut, UNIC
Yttre knut ”UNIC” 
Denna är baserad på en ny typ av GKN-knut med 8 kulor som trots sin mindre ytterdiameter (Ø94) klarar större belastning och styrvinkel än konventionella ”6-kulors” knutar. Den har också bättre verkningsgrad (d.v.s. går lättare i vinklat läge).
R5 Yttre knut med bälg
Yttre knut ”R5”                                             Denna knut används på flera R5 – Rallybilar och är baserad på samma som ovanstående.
KMS-knut med bälg
Yttre knut av specialutförande               Knuten på bilden används både i Rally och Rallycross och är baserad på samma GKN-knut som dom ovanstående.
Drivaxel med CW-knut
Drivaxel med tripod
Drivaxel med R5 ytterknut
Mät-drivaxlar
Mät-drivaxlar
Våra mät-drivaxlar kan lånas ut till kunder för att bestämma drivaxellängder. Dessa finns för våra vanligaste varianter av knutar. Med en mätdrivaxel får man en snabb och säker mätning av vilken längd axlarna skall ha. För att vara säker på att det finns marginal för knutens axelspel i alla lägen så bör hela fjädringsrörelsen provas (inkl. bumpstopp-sträcka) samt med fullt styrutslag åt båda håll i båda ändlägen.
Rördrivaxel fram, komplett
Rördrivaxel fram, komplett