Drivaxlar, Knutar, Hjullagerenhet

Vi levererar alla drivaxlar till våra transmissioner med kundanpassade längder och vi tillverkar även till andra bilar med valfri längd och spline. Vi erbjuder även hålborrade drivaxlar för viktoptimering.

Bildresultat för ovako logo
Till våra drivaxlar har vi valt att använda OVAKO’s högklassiga ”IQ-stål” vars tillverkningsprocesser är utvecklade i samband med produktion av SKF-produkter alltsedan början av 1900-talet.

Som leverantör till rallycross (och annat) så har vi lärt oss att tillverka pålitliga drivaxlar trots låg vikt. Det är numera mycket sällan att någon får brott på drivaxlar / knutar trots att teamen idag testar mycket inklusive ett stort antal stående starter.

Drivaxlar
Drivaxlar
Våra drivaxlar levereras med infräst vridlinje för att kunna indikera eventuell bestående vridning. Efter vår speciella 2-stegs härdning är dom kulpenade samt rostskyddade.  Produktblad (pdf)
Hålborrad axel
Hålborrad axel
Vi använder hålborrade axlar för den som vill kosta på lite extra för att optimera vikten.
Div. axlar
Div. axlar
Tulip &Tripod
Tripod & Tulip
Vi använder samma typ av GKN-Tripod som sitter i dom flesta WRC-bilar.  Den har hög verkningsgrad och klarar stora vinklar. Våra långa ”Tulipar” ger upp till 60mm ”plunge” vilket gör det möjligt att placera framdiff, transaxel och därmed även motorn lägre i bilen.  Produktblad (pdf)
CW knut
CV-knutar  –  i lättviktsutförande och med extra stort axialspel (34 mm vid vinkel 0). Ytter Ø108 mm. Sex hål för 10 mm skruvar på delnings Ø94. Splinehål z28 (= motorsport) med invändigt spår för stoppring som behövs för vissa typer av drivaxlar. Finns i två bredder: 32 och 40 mm. Knutarna har ingen förspänning dvs ”easy motion” och behöver ingen inkörning.   Produktblad (pdf)
Bälgar och skruv till CW knut
Bälgar och skruv till CV-knut Ø108      
Produktblad (pdf)
Yttre knut, UNIC
Yttre knut ”UNIC” 
Denna är baserad på en ny typ av GKN-knut med 8 kulor som trots sin mindre ytterdiameter (Ø94) klarar större belastning och styrvinkel än konventionella ”6-kulors” knutar. Den har också bättre verkningsgrad (d.v.s. går lättare i vinklat läge).  Splinehålet för drivaxeln är större (z28) för att ge plats åt en kraftigare drivaxel.  Denna knut kan hantera större vridmoment och vinkel än de konventionella ”6 kullederna” och effektiviteten är också bättre. Bälgen vi använder är extra stark och har en max diameter på ca112 mm när den är monterad.  Produktblad (pdf)
R5 Yttre knut med bälg
Yttre knut ”R5”                                             Denna knut används på flera R5 – Rallybilar och är baserad på samma som ovanstående, men med en annan yttre form med ytterdiameter 93mm. Vikten är något mer än Unic-knuten. Den kan användas för Rallycross  SuperCar mm där högra krav på styrka ochj låg vikt finns samt när det finns ett begränsat diameter-utrymme i spindeln. Bälgen har en slankare form med max diameter på 102mm mätt på en monterad knut. Produktblad (pdf)
KMS-knut med bälg
Yttre knut av specialutförande               Knuten på bilden används både i Rally och Rallycross och är baserad på samma GKN-knut som dom ovanstående. Produktblad (pdf)
Drivaxel med ”R5” ytterknut och CV-knut Ø108×40
Drivaxel med ”UNIC” ytterknut och tripod
Drivaxel med ”R5” ytterknut och tripod
Mät-drivaxlar
Mät-drivaxlar
Våra mät-drivaxlar kan lånas ut till kunder för att bestämma drivaxellängder. Dessa finns för våra vanligaste varianter av knutar. Med en mätdrivaxel får man en snabb och säker mätning av vilken längd axlarna skall ha. För att vara säker på att det finns marginal för knutens axelspel i alla lägen så bör hela fjädringsrörelsen provas (inkl. bumpstopp-sträcka) samt med fullt styrutslag åt båda håll i båda ändlägen.  Produktblad (pdf)
Rördrivaxel fram, komplett
Rördrivaxel fram, komplett 
Transaxel
Transaxel = axel från framdiff ut till vänster drivaxel (ligger mitt under motorn). Transaxeln har en ”tulip”, d.v.s. yttre delen av tripodknuten, samt ett stödlager som monteras i framvagnsbryggan. Vi använder uteslutande tripodknutar fram p.g.a. att dessa ger möjlighet till lägre motorplacering. Tulip och stödlager kan demonteras från axeln. Det finns en standardlängd på denna axel men andra längder tillverkas vid behov.  För mer info se: Slutväxelenhet Fram.
Kardanaxlar ”light weight” ca 7.5 kg/par   (for Rallycross SuperCar)
Hjullager-enhet med fläns och skruv
Hjullagerenhet
Hjullager och fläns som passar ihop med vår ytterknut ”Unic” (se drivaxlar & knutar).
– Denna lagerenhet ihop med en spindeldel av höghållfast aluminium ger tillsammans en hjulspindel av högsta WRC nivå map. vikt och stabilitet men med betydligt längre serviceintervaller.
– Lagret är kompakt vilket ger en längre drivaxel som betyder mindre knut-vinklar.
– Lagret har magnetinlägg för varvtalssensor.
– Flänsen har 5 st. gänghål M14x1,5 med deln.diam. 112mm.
– Som option finns en fälg-styrning som underlättar montering av hjul (ljusfärgad på bilden).   Produktblad (pdf)