Vikter och viktfördelning

Unic Supercar Transmission

 

Vikter
— Ingående Hus komplett med kopplingskåpa, Lättviktsaxlar, Mont.- platta   12 kg  (tube L=60cm)
— Växellåda inkl. drop-växel: 31 kg
— C-diff inkl. roterande diffhus (lättvikt), Höghållfast alum.hus samt främre & bakre axel:  10 kg
— Kardan axlar (lättvikt): 7.5 kg / par
— Slutväxelenhet Fram inkl. Kronhjul & Pinjong (lättvikt) och höger Tulip (tripodhus):  21 kg
— Transaxel vä. fram inkl. Tulip & stödlagring: 4 kg  (option med genomborrad lättviktsaxel): 3.5kg)
— Slutväxelenhet Bak inkl. 2st flänsaxlar for CW-knutar: 24 kg  (option med lättvitks – Kronhjul & Pinjong = 23kg)
Viktfördelning
— Viktfördelningen mellan fram och bakhjulen med Unic längsmonterad transmission är bättre än andra längsmonterade lösningar och klart bättre än med tvärställd motor. Dock har en tvärställd motorlösning ngt lägre tyngpunkt, men med våra lösningar på drivknutar mm så kan vi placera framdiffen lägre än vad som tidigare varit möjligt och därmed också motorn. Konstruktionen ger också möjlighet till lång fjädringsväg.
— Startmotorn är monterad i kopplingskåpan i en låg position. Det betyder att ca 4kg vikt flyttats ca 2 decimeter bakåt och lika mycket nedåt jämfört med ”normal” placering.