Prestanda, tillförlitlighet, tillgång och service

Här hittar ni övergripande teknisk information. Mer specifik produktinformation hittar ni under ”Produkter”.

Prestanda
Unic’s växlings-system är optimerat för att ge mycket snabba och säkra växlingar vilket är extra betydelsefullt i Rallycross Supercar där starter och övriga accelerationer från låg fart är en av nycklarna till bra resultat. Ett system som ger snabba växlingar ger också mindre dog-slitage.
— Unic  LHS -diffbroms  används i alla 3 diffar.  Den har en smidig och precis funktion och förspänningen kan justeras från utsidan.  Framdiffens och hjulnavens konstruktion ger utrymme för långa drivaxlar och detta ihop med tripodknutarnas långa axialspel möjliggör lång fjädringsväg samt låg placering av framdiffenhet och motor. 

Tillförlitlighet
— 100 mm avstånd mellan huvudaxlarna i gör Unic-växellådan mycket stark. Övriga drivlinan är sedan konstruerad för att vara jämnstark med växellådan utan någon svag punkt. Tillförlitligheten är bevisad genom mycket få haverier under alla heat som körts med våra transmissioner i VM, EM och andra tävlingar sedan 2013 när vi började med transmissioner för rallycross SuperCar.

 

Åtkomlighet & Service
Att snabbt kunna göra åtgärder som att ändra inställningar och göra reparationer av tex hjulupphängningar är en mycket viktig faktor för ett vinnande Supercar concept.  Längsmonterad motor och transmission är överlägset med avseende på detta.  Fram, center och bakdiff är separata enheter som går att demontera snabbt och enkelt.  Växellådan har en ingående axel som bara sticker ut 25mm och gör den också mycket lätta växellådan lätt att montera o demontera. Kardanaxlarna träs på splineaxlar mot växellådan och sitter med endast 2 skruv mot slutväxeln och endast den bakre kardanaxeln behöver demonteras för att ta ner växellådan. Det är 3 Inspektions pluggar som kan öppnas för att undersöka doggarna.  När växellådan är demonterad så kan kopplingskåpen enlkelt demonteras för att komma åt koppling och svänghjul.

Motorns längs-placering ger bra åtkomlighet på motorns båda sidor och framtill och det större utrymmet på sidorna kan användas till en hjulupphängnings lösning med dubbla A-armar.              De bakre drivaxlarnas CW-knutar sitter med endast 3 skruvar och är enkla att montera. Fram används tripodknutar som enkelt dras ur sina drivspår.