Diffbroms

UNIC LH-LSD DIFFBROMS

UNIC har utvecklat en ”Low-Hysteresis”- diffbroms för motorsport med mycket avancerad teknik. Diffen är lätt, stark och enkel att justera. På mindre än en minut kan förspänningen justeras för att passa underlaget, tex vid regn.  Den lagerförs idag för Volvo M30-31 och denna finns även i våra Rallycross SuperCar-transmissioner där den tex vunnit två VM titlar med Petter Solberg.

1. Justerbar 
Genom en manöverknapp som installeras i huset / locket så kan förspänningen justeras mellan 0 och ca 120Nm. Detta tillsammans med övriga inställningar som rampvinklar och antal friktionsytor anpassas för att passa alla bilar och underlag.  När man sedan testat sig fram till bästa nivå på förspänning, så kan denna hållas konstant. Det gör att bilen alltid uppför sig lika och hjälper föraren att bli trygg i sin körning. Utan möjlighet att justera så kommer förspänningen annars sakta men säkert att sjunka.

2. Spärrar när den behövs – Släpper när den inte behövs
Diffens rampsystem är lagrat på rullar och kulor istället för konventionell teknik med friktion stål mot stål. Detta gör att diffens rampsystem får minimal hysteres och kan därmed ha något mindre aggressiv grundinställning och ändå ge mer spärreffekt vid acceleration, och den släpper då av även vid mindre gasavsläpp vilket ökar bilens sidgrepp.

3. Snabb men ändå mjuk 
Lamellerna är utformade för att snabbt dränera bort oljan från friktionsytorna och därmed kommer bromskraften snabbare. Lamellerna är belagda med en speciell sinterbeläggning som förhindrar skärning och “slip-stick”. Lamellernas ingrepp är “flexande” för mjukare microförflyttningar. Samtliga dessa faktorer bidrar till:  Mjukt ingrepp, men snabbt för bästa acceleration och utan att bilen blir nervös och utan något ”knarrande” missljud.

4. Kraftfull 
Diffbromsen har många lameller och jobbar normalt med 16 friktionsytor istället för 8-12 som är vanligast. Detta gör diffen mycket kraftfull och klarar att spärra även vid mycket stora moment. Samtidigt blir påfrestningen på varje lamellyta mindre, vilket ger mindre slitage och därmed längre livslängd.

5. Lätt och stark konstruktion 
Alla delar är tillverkade i stål av hög kvalitet och är härdade för bästa hållfasthet. Genomarbetad konstruktion med mycket urlättningar och bästa material, härdning samt kulpening, innebär att en komplett diffbroms väger endast 5,8 kg vilket gör den till den i särklass lättaste diffen på marknaden i sin storleksklass.