NYHET !
Växellåda för framhjulsdrivna bilar – Rally, Rallycross , Racing
Info:
— Växlingsmekanism och selektortrumma sitter i en egen ”växelkassett” som enkelt demonteras och gör lådan lätt att meka med. Växlingstekniken är i stort sett samma som vi använder i övriga växellådor men nu ytterligare optimerad för ännu snabbare växlingar. Dom snabba växlingrna ger även en bonuseffekt av obefintligt dog-slitage.
— Växellådan sitter med 4 skruvar mot ”Svänghjulshuset” som sitter kvar på motorn när växellådan demonteras. Ingående axeln dras ut genom ändgaveln och växellådan kan då demoteras enklare. Kopplingen kan skruvas bort utan att demontera svänghjulshuset. I svänghjulshuset finns fäste för startmotor (behöver ej användas om original startmotor används)
— Diffen är justerbar från utsidan (se manöverknapp på bilden) och har samma avancerade ”LH-teknik” som vi använder i alla våra diffar (4WD, RWD, FWD och Rally, Rallycross, Sportbilar som Koenigsegg). För mer info
klicka här
— Inre drivknutarna är av GKN’s senaste Tripodtyp och med långt slag (60mm), dvs samma som vi använder i Supercar och som även sitter på i stort sett alla WRC och R5-bilar idag. För mer info
klicka här
— Växel-armens placering är anpassat för ett rakt stag från en växelspak placerad på rattstång el tunnel. Ett rakt stag utan böjar är bäst för distinkt känsla. Växelspakens led är kullagrad och returfjäder sitter inbyggd i växellådan.
— Kronhjulet har 30mm breda kuggar och ”pinjongaxeln” är trippel-lagrad, dvs lager om båda sidor av pinjongdrevet för att ge hög styrka och livslängd. Alla roterande delar är viktoptimerade för att minimera effektförlusten.
— Vikt 28kg utan svänghjulshus och tripodhus (Tulip’s)