Servopump

Servopump

Pump för servostyrning – högeffekt    Artikelnr:  Unic 392X-03
(Används till Rallycross Supercar mm. där stor servoeffekt behövs)

– Deplacement: 6.5 cm3/rev.
– Oljetryck: Normalt 100 – 140 bar  (grundinställning på överströmningsventilen = 100 Bar)  Även högre tryck än 140 bar är möjligt med hårdare ventilfjäder. Pumpen klarar upp till 250 Bar.
– Remskiva för Multirem PK-6, Ytterdiameter Ø132 (mätt på topparna).
– Anslutningar: Gänghål R 3/8″ i båda portar.
– Tillhörande filterenhet med utbytbart filter och 2st anslutningar AN 8.

Övrig teknisk info:
– Rekomenderad ytterdiameter för vevaxelns remskiva = Ø93 ±5% (mätt över topparna) vilket ger utväxling 1,42. Högre varvtal kan skada pumpen. Remskivan är anpassad för Multirem PK-6 men även PK-5 kan användas.
– Rekomenderade slangdimensioner (innerdiameter):
Tryckledning mellan pump och styrväxelventil = 6mm.
Returledning mellan styrväxelventil – filterenhet – tank = 8mm.  (filter måste användas).
Matarledning mellan tank och pump = min10mm (gäller även i nipplar).
– Rekommenderad tankvolym: 0.5 liter min. Oljekylare behövs normalt ej tack vare pumpens höga verkningsgrad.
– Överströmningsventilens tryck kan ändras vid behov. Detta tryck är beroende av faktorer som styrväxelns kolvarea, utväxling mellan styrväxel och hjul (längd på styrarmar mm), castervinkel. Även övrig framvagnsgeometri påverkar om dock inte lika mycket.
– Pumpens verkningsgrad:  Mekanisk ca 0.9  ,  Volymetrisk ca 0.9
– Moment på pumpaxel vid 100 bar = 6.5 x 100 / 20 / pi / 0.9 = 11,5 Nm.
– Effektåtgång vid 100 bar och motorvarvtal 6000 rpm = 11.5 x 6000 / 9550 / 1.42 = 5.1 kW (dvs. i peakar som uppstår vid kurvtagning).
– Ungerfärlig medel-effektförbrukning vid fullfartskörning (Supercar) ca 2,2 kW (baserat på medeltryck 50bar och medel-motorvartal 5000rpm). När bilen befinner sig i full acceleration så är trycket lågt (< 15 bar) och pumpen drar därmed lite effekt (< 1 kW).

— Tänk på att en dålig pump stjäl mer motoreffekt även om servoeffekten är sämre. Den sämre verkninggraden som standardpumpar (vingpumpar) har vid höga trycknivåer gör att oljan blir varmare och tunnare och därmed ännu sämre verkningsgrad, dvs en ond cirkel. Het olja ökar slitage och risk för brott på slangar o tätningar.