Pump för servostyrning – högeffekt Artikelnr: Unic 392X-03
(Används där stor servoeffekt behövs, tex om styrningen är trög vid snabba styrutslag eller vid hög belastning som i spåriga kurvor)
– Deplacement: 6.5 cm3/rev.
– Oljetryck: Normalt 100 – 140 bar (grundinställning på överströmningsventilen = 120 Bar) Överströmningsventilen kan vid önskemål ställas till valfritt tryck. Pumpen klarar upp till 250 Bar.
– Remskiva för Multirem PK-6, Ytterdiameter Ø132 (mätt på topparna). – Alternativ remskiva för Multirem PK-5, Ytterdiameter Ø153.
– Anslutningar: Gänghål R 3/8″ i båda portar.
– Tillhörande filterenhet med utbytbart filter och 2st anslutningar AN 8.
Övrig teknisk info:
– Rekomenderad utväxling mellan vevaxel och pump är ca 1.4. Dvs vevaxelns remskiva Ø94 ±8% (mätt över topparna) för pump-remskiva Ø132 och Ø110 ±8% för pump remskiva Ø153. För högt varvtal kan skada pumpen.
– Rekomenderade slangdimensioner (innerdiameter):
Tryckledning mellan pump och styrväxelventil = 6mm.
Returledning mellan styrväxelventil – filterenhet – tank = 8mm. (filter måste användas).
Matarledning mellan tank och pump = min10mm (gäller även i nipplar).
– Rekommenderad tankvolym: 0.5 liter min. Oljekylare behövs normalt ej tack vare pumpens höga verkningsgrad.
– Överströmningsventilens tryck kan ändras vid behov. Detta tryck är beroende av faktorer som styrväxelns kolvarea, utväxling mellan styrväxel och hjul (längd på styrarmar mm), castervinkel. Även övrig framvagnsgeometri påverkar om dock inte lika mycket.
– Pumpens verkningsgrad: Mekanisk ca 0.9 , Volymetrisk ca 0.9
– Moment på pumpaxel vid 100 bar = 6.5 x 100 / 20 / pi / 0.9 = 11,5 Nm.
– Effektåtgång vid 100 bar och motorvarvtal 6000 rpm = 11.5 x 6000 / 9550 / 1.42 = 5.1 kW (dvs. i peakar som uppstår vid kurvtagning).
– Ungerfärlig medel-effektförbrukning vid fullfartskörning (Supercar) ca 2,2 kW (baserat på medeltryck 50bar och medel-motorvartal 5000rpm). När bilen befinner sig i full acceleration så är trycket lågt (< 15 bar) och pumpen drar därmed lite effekt (< 1 kW).
— Tänk på att en dålig pump stjäl mer motoreffekt även om servoeffekten är sämre. Den sämre verkninggraden som standardpumpar (vingpumpar) har vid höga trycknivåer gör att oljan blir varmare och tunnare och därmed ännu sämre verkningsgrad, dvs en ond cirkel. Het olja ökar slitage och risk för brott på slangar o tätningar. Tack vare pumpens högre verkningsgrad behövs i regel ingen oljekylare.