Vi levererar alla drivaxlar till våra transmissioner med kundanpassade längder och vi tillverkar även till andra bilar med valfri längd och spline. Vi erbjuder även hålborrade drivaxlar för viktoptimering.
Till våra drivaxlar har vi valt att använda OVAKO’s högklassiga ”IQ-stål” vars tillverkningsprocesser är utvecklade i samband med produktion av SKF-produkter alltsedan början av 1900-talet.
Som leverantör till rallycross (och annat) så har vi lärt oss att tillverka pålitliga drivaxlar trots låg vikt. Det är numera mycket sällan att någon får brott på drivaxlar / knutar trots att teamen idag testar mycket inklusive ett stort antal stående starter.

Våra drivaxlar levereras med infräst vridlinje för att kunna indikera eventuell bestående vridning. Efter vår speciella 2-stegs härdning är dom kulpenade samt rostskyddade. Produktblad (pdf)

Vi använder hålborrade axlar för den som vill kosta på lite extra för att optimera vikten.


Vi använder samma typ av GKN-Tripod som sitter i dom flesta WRC-bilar. Den har hög verkningsgrad och klarar stora vinklar. Våra långa ”Tulipar” ger upp till 60mm ”plunge” vilket gör det möjligt att placera framdiff, transaxel och därmed även motorn lägre i bilen. Produktblad (pdf)


Produktblad (pdf)

Denna är baserad på en ny typ av GKN-knut med 8 kulor som trots sin mindre ytterdiameter (Ø94) klarar större belastning och styrvinkel än konventionella ”6-kulors” knutar. Den har också bättre verkningsgrad (d.v.s. går lättare i vinklat läge). Splinehålet för drivaxeln är större (z28) för att ge plats åt en kraftigare drivaxel. Denna knut kan hantera större vridmoment och vinkel än de konventionella ”6 kullederna” och effektiviteten är också bättre. Bälgen vi använder är extra stark och har en max diameter på ca112 mm när den är monterad. Produktblad (pdf)






Våra mät-drivaxlar kan lånas ut till kunder för att bestämma drivaxellängder. Dessa finns för våra vanligaste varianter av knutar. Med en mätdrivaxel får man en snabb och säker mätning av vilken längd axlarna skall ha. För att vara säker på att det finns marginal för knutens axelspel i alla lägen så bör hela fjädringsrörelsen provas (inkl. bumpstopp-sträcka) samt med fullt styrutslag åt båda håll i båda ändlägen. Produktblad (pdf)




Hjullager och fläns som passar ihop med vår ytterknut ”Unic” (se drivaxlar & knutar).
– Denna lagerenhet ihop med en spindeldel av höghållfast aluminium ger tillsammans en hjulspindel av högsta WRC nivå map. vikt och stabilitet men med betydligt längre serviceintervaller.
– Lagret är kompakt vilket ger en längre drivaxel som betyder mindre knut-vinklar.
– Lagret har magnetinlägg för varvtalssensor.
– Flänsen har 5 st. gänghål M14x1,5 med deln.diam. 112mm.
– Som option finns en fälg-styrning som underlättar montering av hjul (ljusfärgad på bilden). Produktblad (pdf)